Wat tijdens Corona 04/2020 begon als een “bezigheid” (via het internet verkopen van zakjes en pakketjes snoep vanuit een garage…) om te “overleven” … is na de opening van de 1ste winkel op 10/2020 ondertussen uitgegroeid tot een uniek winkel (belevings) concept met een zeer ruim en origineel en steeds vernieuwend en verrassend aanbod aan snoepproducten voor een zeer breed publiek.
Gezien de vele positieve reacties is er in 09/2023 het idee ontstaan om het concept uit te breiden naar een volwaardig, professioneel en kwalitatief “franchiseconcept”.
Zowel op het vlak van organisatie, logistiek, marketing, juridisch support, financiëel, productengamma, opleiding & ondersteuning van startende winkels… als een ruime in-house retailkennis en ervaring, … is er hiervoor eerst een gezonde en stabiele basis en professioneel bedrijfskader gecreëerd.
Het assortiment (het grootste in deze sector) betreft zowel de meest kwalitatieve “schepsnoep” (125 soorten) die op de markt te verkrijgen is…. alsook een zeer ruim aanbod aan typische (zeer gegeerde) American Candy’s,.
Ook verrassende en steeds vernieuwende Aziatische snoepproducten worden naast de wereldwijd gekende Monster Drinks en vele andere “gewilde” unieke/originele drinks aangeboden.
Maar er is ook steeds aandacht voor een assortiment van “goede oude klassiekers”.
Maw… zowel productmatig als conceptmatig betreft het winkels die consumenten aantrekken van jong en minder jong… tot oud.
Dit zeer ruime en verrassend product aanbod … aangeboden binnen een uniek en kleurrijk winkelconcept en ondersteund/gepromoot door originele media/belevings-“reels” (oa. gemaakt door onze eigen klanten/doelgroep) alsook door (belangrijke) influencers op Tik-Tok, Instagram, Facebook, … zorgen mee voor de huidige snelgroeiende naamsbekendheid en het huidige succes.
Hetwelk allemaal duidelijk te merken is aan de reacties van de consumenten… (in de winkels maar ook op social media) maar zeer zeker ook te zien is in de maandelijkse omzetgroei… alsook de grote vraag vanuit (jonge) ondernemers om een franchisewinkel te mogen/kunnen openen in hun regio.
Het ondernemingsmotto binnen Sugar and Sweets is dan ook “samen geraak je veel verder dan alleen”!
Momenteel staan er naast de 4 bestaande winkels en een “exploderende” webshop … de komende maanden nog verschillende winkelopeningen in franchising gepland.
Over een termijn van 24 maanden wil Sugar and Sweets als franchisewinkelketen doorgroeien naar minimaal 15 tot 20 succesvolle winkels in België.
Sugar and Sweets is klaar…
en zal de snoepwereld (verder) veroveren!
Sugar and Sweets is uniek in de (retail) sector…
waar er geen andere Belgische snoepketen bestaat! En waar een groot deel van de betreffende producten enkel exclusief aangeboden worden door en bij de Sugar and Sweets winkels en/of webshop.
Sugar and Sweets is uniek in de (retail) sector… waar er geen andere Belgische snoepketen bestaat!
En waar een groot deel van de betreffende producten enkel exclusief aangeboden worden door en bij de Sugar and
Sweets winkels en/of webshop.
Om vele redenen maar niet in het minst voor het unieke en verrassende product aanbod binnen een vernieuwend winkelconcept vormt elke Sugar and Sweets winkel een mooi en waardevolle verruiming en aanvulling van het bestaande winkelaanbod voor een winkelstraat en/of shoppingcenter. En is het niet juist dit wat een consument verwacht van een winkelstraat en/of shoppingcenter?
Wie en wat zijn wij?
Wat is “franchising”
Franchising in België : Franchising startte in Europa in de jaren 1970. En kende een zeer sterke opmars eerst in de voedingsdistributie en dan volgend de doe-het-zelf- en textielsector, de fast-foodsector en de sector van de dienstverlening aan bedrijven en particulieren. De toekomst van franchising in de wereld is zeer reëel en België vormt daarop geen uitzondering.
Meer en meer zelfstandigen sluiten zich aan bij een franchiseorganisatie ipv geheel alleen te ondernemen. Een logisch gevolg van de trend dat meer en meer retailers zich ontwikkelen naar grotere retailgroepen en/of er deel van uit maken. En waartegen men als kleine individuele retailer/zelfstandige weinig kan realiseren.
Dit is ook één van de hoofdredenen waarom *zoveel concepten wereldwijd succesvol zijn.. en bij de consument een positief en aantrekkelijk gevoel geven. :
*Carrefour, Léonidas, Albert Heijn, Spar, Panos, Quick, Mc Donalds, KFC, Jumbo, Pearle, Kwadro, Xina, Press Shop, Yves Rocher, Sport2000, Praxis, Intertoys, Aveve, Dille & Kamille, Colora, BP Tankstations, Total Tankstations, Eye Wish, Intersport, Hema, Phone House, Godiva, Auto 5, Brico, Deli, Lunch Garden, Ladbrokes, Kvik, Midas, Tom & Co, Vanden Borre, BelChicken, Inter Marché, Orchestra, … om er maar “enkele” te noemen.
Franchising “samen sta je veel sterker” : Franchising is een wettelijke samenwerkingsmethode/vorm tussen twee onafhankelijke zelfstandige partijen, waarbij de eerste, de franchisegever genoemd, aan de andere, de franchisenemer genoemd, mits betaling en onder welbepaalde voorwaarden (vastgelegd in een overeenkomst) een commerciële formule of productiesysteem dat de franchisegever heeft ontwikkeld en permanent onderhoud, en indien mogelijk (maar niet noodzakelijk) zich reeds bewezen heeft, ter beschikking stelt van de franchisenemer.
Een eigen “bedrijf” (winkel) oprichten/opstarten/uitbouwen betekent heel dikwijls de concretisering van een droom en een ambitie waarover diep werd nagedacht. Maar waar ook grote risico’s aan verbonden zijn.
Franchising is een bedrijfskeuze mbt een ontwikkelings- en groeistrategie om in samenwerking met zelfstandigen succesvol te zijn. In plaats van “geïsoleerd” te ondernemen… en er voor alle facetten van het professioneel retailen alleen voor te staan.
Evenzo zullen alleen de zelfstandigen succesvol zijn in franchising die het zien als een manier om meer van hun sterke (commerciële) kanten te ontplooien en voor alle andere zaken willen kunnen terugvallen op de professionaliteit en ervaring/know-how/groepsvoordelen/uniformiteit/enz. van de franchisegever en het franchisenetwerk.
En zo oa. het financiële risico te verkleinen.
Zoals elke samenwerking brengt ook deze samenwerking rechten en plichten mee voor beide partijen.
De samenwerking heeft steeds als hoofddoel een voor de consument steeds professionele herkenbare uniformiteit te realiseren.
Belangrijk bij franchising en grote voordelen :
⦁ De originaliteit van het concept
⦁ De samenhang en de permanente uniformiteit in alle retail-facetten van het commerciële netwerk
⦁ De uitbatings- en commerciële capaciteit van de franchisenemer
⦁ Dat de commerciële strategie en aanpak van de franchisegever uniform wordt toegepast De franchisenemer is steeds eigenaar van zijn onderneming/winkel.
⦁ Maar hij geniet wel van de vele voordelen uit de commerciële franchise organisatie zoals bv. :
⦁ Het imago en de uniforme herkenbaarheid van de franchiseformule ten opzichte van de consument.
⦁ Hij voordeel van een bestaand systeem van commerciële aanpak/ beheer en productassortiment, dat reeds werd bedacht en getest alsook van een bestaande knowhow waardoor de franchisenemer tijd/geld bespaart en het financieel risico voor zichzelf sterk verminderd.
⦁ Een sterk competitief voordeel dankzij de economische synergie van het netwerk en de innovatie- en marketing capaciteit er van.
⦁ Een beter rendement van het geïnvesteerde kapitaal in vergelijking met een alleenstaande zelfstandige, dankzij de optimalisatie van dit kapitaal en de schaalvoordelen die mogelijk worden door de standaardisering van de activiteiten die noodzakelijk zijn om professioneel te retailen.
⦁ Een betere en steeds up-to-date beroepskennis tegenover een zelfstandige die alleen werkt, dankzij de opleiding, het advies, de permanente bijstand enz. die de franchisegever voorziet/organiseert.
⦁ …
Interesse? Stuur dan zsm een persoonlijke berichtje naar : philippe@sugarandsweets.be
En wie weet starten wij samen weldra jouw eigen succesvolle Sugar and Sweets winkel bij jouw in de buurt!